Saturday, July 9, 2011

bersih

As Salam

jgn slah tfsir..
ini bersih diri sndiri ok!
~hahahah~
gua x layan politik
sbb politik skrg mcm2 hal yg da mgarut2..
smoga ALLAH S.W.T mberkati pihak yg benar..

~DATUKKU~

2 bulan ni..
tllu byk kenangan yg terpahat..
kjadian yg mnimpa tnpa dduga..
kejaiban yg blaku tnpa dsangka..
ksdihan yg terpalit sgt tluka..
kgmbiraan yg datang dgn snyum dan ketawa..

16 MEI 2011.
antara sjrah penting dlm hdupku..
pmergian seorang dtuk yg sgt pnyyang..
seorang muazin yg kental semangatnya..
seorng bapa yg bjaya mddik ank2 dgn baik..
seorang datuk yg sgt myayangi cucunya..
kusahut pemergiannya dengan penuh hiba..
pemergiannya mnndakan tiada lagi dtuk dan nenek sbelah ayhku..
namun, takdir ALLAH S.A.W adalah mnurut kehendakNYA..
akur dgn sgala ktentuan..
yg hidup prlu mnruskan khidupan.
dan mndoakan yg disana agr dringankan azab,..
dan semoga tergolong dalm glongan yg briman..

kini..
bulan ramadhan smakin mghmpiri..
aku mrindui alunan azannya..
aku mrindui untuk mgikutinya prgi berbuka di rumah2 org..
aku mrindui untuk mjadi makmumnya untuk solat terawih..
insyaallah toki!
alg brjanji akn mnurut jejak lgkah toki..
amin......

~KENARI~

tiada lagi 'TAT 4323".
itulah knyataannya..
setelah brkhidmt buat sekian lama untuk kuargaku..
akhirnya..kenari ksyganku ini mjadi hak milik org...
aku sgt mrinduinya..
tlalu byk kenangan brsama sang kenari.
pahit dan manis dinaiki brsama..
ttpi klau la sang kenari tidak sakit..
aku memang tidak akn mjualnya..
malangnya..
masa tidak dpt mgubah keadaan..
tlalu pntas masa brlalu..
namun..
rezeki ALLAH S.W.T di dunia tiada pghujung..
patah tumbuh hilang brganti!
alhamdulillah slesai suda urusan krete bru..
tggu nk blik umh bwak kl je mggu dpan..
VIVA "TBD 1279"
akn mjadi tunggangan ku yg tbaru..
smoga baek2 saja brsamaku..
aku akn jga elok2 slagi berada di tgn ku.
Insyaallah dan alhamdulillah!!

~DIRIKU~

trllu byk ujian buat masa ni..
tetapi ape yg ingin aku tegaskan di sini ialah..
aku adalah aku..
insan biasa yg byk klemahan,..
sgt byk..
aku mgakuinya..
tetapi jgn pndang aku dgn sbelah mata..
sbb aku kenal siapa aku..
dalam dan luar..
aku kenal siapa org skelilingku..
scra zahir dan mgkin batin..
dan INGT..
klebihan yg dberi kpd tiap2 org..
mgkin juga adalah ujian untuk mreka..
sedarlah dan jgn lah takbur..
jgn diingt kte byk ilmu kte adlah pandai..
sbb org yg pndai ialah org yg mgunnakan & mgamalkn ilmu..
bkn org yg mpunyai ilmu yg byk semata-mata..
dan jgn pndg ssorg spt tiada ilmu..
sbb kte xtahu ape yg die tahu sebenarnya..
muhasabah diri terlebih dahulu..
cermin diri sndri trlebih dahulu..
msing2 ada byk klemahan..
jdi..
byk2 brtaubat..dan
aku mmhon maaf skrinya ada mmbuat silap kpd kalian..
smoga kalian semua dberkti ALLAH S.W.T

As Salam..

Saturday, May 21, 2011

istighfar

Dari Syaddad bin Aus radhiallahu 'anhu dari Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda,
maksudnya: "Penghulu istighfar ialah apabila seseorang mengatakan..

maksudnya :

Ya Allah, Engkaulah Tuhanku tiada Tuhan melainkan Engkau yang menjadikan aku dan akulah hambaMu dan aku sentiasa dalam genggaman (kuasa)Mu dan aku terikat dengan perjanjian denganMu semampuku. Sesungguhnya aku berlindung kepadaMu daripada kejahatan yang aku lakukan. Aku kembalikan kepadaMu segala nikmat yang Engkau berikan kepadaku dan aku kembali kepadaMu dengan dosaku, oleh kerana itu ampunilah aku, kerana tidak ada yang dapat mengampuni segala dosa kecuali Engkau).

Nabi bersabda, "Sesiapa membacanya pada siang hari dengan penuh keyakinan lalu ia mati pada hari itu sebelum datang petang hari maka ia termasuk dari ahli syurga. Dan sesiapa membacanya pada malam hari dengan penuh keyakinan, lalu ia meninggal dunia sebelum pagi hari maka ia termasuk dari ahli syurga". (Diriwayatkan oleh Imam al-
Bukhari)

SELAMAT BERAMAL
usaha kecil yg mpunyai nikmat yg besar..=)
GUD LUCK TO ALL FUTURE TEACHERS.!

Wednesday, May 11, 2011

kalaulah brtemu kembali..

ada x kwan yg kamu rapat mse kecik2..
kmudian..
famly die brpindah jauh..
ari last ngn die..
kamu brsedih sgt sbb nk bjauhan,.,
prnah?

pgalaman ku..

aku ada satu jiran..
kuarga die sgt rpat ngn kuarga aku..
mse tu aku bru pndai berjalan..
n aku slalu msuk umh diaorg maen2..
shinggakan diaorg prnah sorokkan aku..
(sbb aku sgt putih@chubby)
diaorg geram ngn aku...
p2,puas la kuarga aku carik aku.,.
last2 diaorg bgi,.
ktwa terbahak2 kuarga aku..


nk ckap kt sni hbungan kami sgt rpat..
rumah sbelah2 je kan..
kami rapat smpai la aku drjah 3 klau xsilap..
p2,aku bkwan baek ngn ank jiran aku nih..
name die MAHATHIR..
aku pun da xingt rupe die skang..
so sad!
tp die hensem jgk la..
kami memg slalu bersama..
balik skolah je..trus maen smpai ptg..
ptg2 plak maen bola dpan umh aku..
tgok cite kartun same2..

shinggalah pda suatu hri aku tgok umh dia tgh kemas2..
ade lori besar park dpan umh die..
then, nmpak kelibat org tgh bwak brg naek ats lori..
aku ingtkan kemas saje2..
aku yg bru bgun tdo trus blari ke umh die..
rupenya2 die nk pndah..
aku da start sediy mse tu..

MAHATHIR ni dtg kt aku..
die pun sdiy..kami snyap je..
dduk kt bgku sbelah umh die..
aku msih mgingati byngan situasi di ats..
sgt sdiy mse tu stelah aku tau die nk pndah ke SELANGOR..
tmpt jauh..xley nk pegi ngn basikal kn..
aku tpkir sape nk maen bola ngn aku..
sdiy2 gile...
last tu..die ckap ngn aku..
mntak maaf smua..
p2,die bagi adiah duit syiling RM1..
die ckap xde hdiah laen..
hurm..aku pun trima ngn hati yg sdih..
aku lambai tgn tgok die pergi..
lpas tu..memg xjmpe ngn die smpai skang..

hurm..
sgt trase ingin brjumpe..
wlaupun die da xkenal aku..
hrp2 dpat tgok n ingt muke die pun da ckup..
='(

Tuesday, May 10, 2011

rindu najwa..!


smua aku buat xjdi skang..
ade ssuatu buat aku xsenang hati..
bile aku pkir2..
"aku homesick!!"
ni la akibat xblik waktu cuti..
aku rindu kt adik2..
trutama nur nabilah najwa..
aku rindu nk brmanja ngn adik bgsu aku nih..
"keluarga adalah organisasi yg paling utama!!"

skang ni xde smangat nk stadi..
pdhal nk exam mggu dpan..
aiyokkk..?
:'-)
tp xpe..
snyum skmo..
releks2..6t dang@sempat r stadi.
=)
skang ni kena bertenang..
muhasabah diri..
mgkin aku lalai..buat aku jdi byk tpikir kot..
hurm..mungkin..

n thankx jgk kt die sbb slalu bgi smangat kt aku..
thankx ye anda..=)
aku cinta dia kerna DIA..
(dipetik dri sebuah artikel)

wlaupun nmpak aku mcm gmbira je..
tp pkiran sbnrnya tgh xtntu arh skang..
kah4~
n bdan pun slalu letih..
insyallah japgi ok la kot..
ini prmulaan ntuk pengakhiran yg bermakna..
insyaallah..aminn..

n aku nk brkongsi jgk ape yg hatiku berbisik 2 hari lpas..

"katanya keajaiban yg ALLAH tnjukkan kpada kita bukan
spnuhnya mbuktikan klebihan kpd kita sbb ia mgkin mjadi
ujian untuk mlihat kita brsyukur atau tidak ats nikmat kurniaanNYA..
yg xtnilai harganya disbabkan kebetulan2 yg tjadi tnpa dsgka2.."

aku mrenung jauh kata2 itu...
dan aku paham..insyaallah aku cuba YA ALLAH..
=)

Sunday, May 8, 2011

pejuang keluargku..


ROKIAH BT YAHYA@RASID
(dilahirkn pada 3.8.1967)

seorang ibu yang amat menyayangi anknya..
seorang prempuan yang amat tabah mghdapi sgla situasi
seorang muslimah yg taat pda sruhan agamanya..
seorang isteri yg sgt setia kpd suaminya..
seorang emak yang begitu memahmi ank2nya..
seorang istri yg sntiasa mndampingi suaminya ktika sakit..
seorang ahli kuarga yg sggup berkorban demi kluarga..
seorang ibu yg sntiasa memstikan mknn sedap2 untuk ank2nya..
seorang pendengar@ pnasihat yang tbaik untuk anak2nya..
seorang yg sntiasa brdoa memohon ksjahteraan kuarganya..
seorang yang..tllu istimewa buat diriku!!

"along sgt2 syg mok.."
mntk maaf mok klau along ade wt mok terase
selama mjdi ank mok..
n alg sgt bruntung mjdi ank mok..
insyaallah alg akn mcontohi smua sifat2 mok..
=)
~amin~

"sesungguhnya syurga itu terletak di bwah telapak kaki ibu"
maka jgn kau guriskan sedikit pun hati kecil ibumu itu..
kerna ia bakal membuka pintu neraka yg luas untuk mu..

Monday, April 18, 2011

mampukah?


aku ingin menjadi spt "mereka2"..
mampukah aku??

beratnya dugaan2 yg mnghalang..
jiwa ank muda memg byk dugaan..
algkah mudahnya jika tiada pghlang..
namun tiada jlan mudah utk menang..
stiap perkara mmerlukan keberkatan!

insyaallah smua ats kehendakNYA..
tekad dan harapan mjadi penanda..
jiwa dan raga mberi tenaga..
supaya hati tenang sntiasa..
tp skirany aku bjaya..
adakah untuk shari dua shja?

hurm..
smoga aku diberi hidayah utk beristiqomah..
dlam mnuju prjalnan yg penuh duri itu..
sentiasalah memohon kepadaNYA..
sama-samalah kita wahai rakan2 smua..
BARAKALLAH!

Friday, April 15, 2011

angin ibarat masa..


masa berlalu mcam angin..
berlalu mlalui diri insani tanpa disedari..
dan
xprnah berpatah balik..
angin yg prgi pantas brkhir di udara..
hnya tggu angin laen yg mnjelma..
mlalui tepian bulu-bulu putih yg halus di kulit kte..
yg mbuatkan kte mrase sejuk, dingin @ panas..
dan
kdg2 angin ini mjadi puting beliung..
sbb sbuk nya kte pada tiap2 wktu..
tungg terbalik khdupan kte..
ibarat kna badai dek putg bliung..
24 jam seolah-olah secepat-cepat masa..
dan
ada kalanya tiada angin..
tiada tiupan..
tiada angin..bermakna udara tidak brgerak..
statik..!
maka panaslah kte dek chya mthari..
smbil mgeluh mcari angin..

ape kaitannya dgn kte?
dialog hatiku brtatih mgtakan..
"tentang iman kte whai insani.."
pasang surut iman kte di dalam hati insan..
yg bergelar hamba..
xpernah tlepas daripada godaan syaitan laknatullah..
sekalipun berjga2..kdg2 kte tlupa kte alpa..
shinggakan..
dosa dan pahala bukan mnjadi tanda tanya..
brsuka ria tanpa mngnal usia..
tergila2 mengejar nikmat dunia..
walhal dunia ini hannya sementara..
kelak akan kembali kpdaNYA jua..
tiada yg kekal melainkan ALLAH S.W.T yg Maha Esa..


wahai insan..!
pernahkah hati kte terusik kerna perbuatan kte?
bisikan baik dan bisikan jhat yg selalu brtgkar..
mbuatkan ruang hati bingit bergema..
acap kali yg baik kalah..ya..
kerna ksronokan mjadi cagaran..
bgi bisikan jahat yg sememgnya derhaka..

wahai hatiku..
ada kalanya aku lalai..
dsbbkan masa..
masa yg membuatkan aku tlupa..
masa yg mbutkan aku alpa..
dan masa yg juga mbuatkan aku dusta..
kpd hatiku sdri..

duhai hati..
maafkan daku skiranya aku byk mlukakanmu,..
semoga titisan2 permataku ini..
mnjadi galang ganti untuk mmujuk mu..
memecah kekerasan tanah hati..
menjadi selembut-lembut sutera..
ssgguhnya aku hnyalah insan biasa..
tiada yg ku mmpu slain mgdu padaNYA..

marilah brsama mbntuku..
kte mnuju ke arah yg nyata..
insyaallah..insyaallah..insyaallah..!
='(
BARAKALLAH!!!

Monday, April 4, 2011

ikhlas

" mati jasad kerana tiadanya roh"
"mati roh kerana tiadanya ilmu"
"mati ilmu kerana tiadanya amal"
mati ilmu kerana tiadany ikhlas..

pucuk pangkalnya adalah ikhlas..
ikhlas dalam melakukan setiap pkara yg dbuat
mcm mane rupa bntuk ikhlas itu?
selagi kita buat kerana ALLAH S.W.T
hati kita akan ikhlas..
ikhlas ini tidak beerti..xberbentuk.
sbb ia prasaan yg umpama angin..
kte mnerimanya dgn senang hati..
mrasai kwujudannya dan melahirkan
sifat bersyukur atas nikmatNYA..

aku tbaca satu ayat..
'selagi kita berpegang bhwa semu perkara adalah
dtgnya daripada ALLAH S.W.T, xkira baek mahupun buruk,
kita akan redha..dan ikhlas dlam stiap perlakuan.
terutamanya amal ibadat"

ikhlas dalam mnyampaikan ilmu..
amat-amat sukar utk mzahirkan ikhlas itu..
trutma bila ank2 murid buat hal dlam klas..
trase mahu je lempang lju2 kn..
tpi bila tfkir kte ikhlas untuk mgajar..
stiap pkara yg kta wat mgkin akn tjadi pda ank kta..
kelak..
so,kta perlu hadirkan prasaan ikhlas itu..
dan berharap agr smuanya dpermudahkanNYA..

BARAKALLAH!

Wednesday, March 30, 2011

risau

malam2 yg lepas byk mmbuatkan aku tpkir..
terbaca post seorg kawan di fb..
"mungkinkah petunjuk @ mainan syaitan"
aku brserah..aku redha..
smua yg tjadi atas kehendakNYA..

ape pun yg tjdi..akn aku tempuh..
wlaupun aku trase..
akn mghadapi satu cbaran..
yg tlah lame aku fkir2 kan..
semoga segalanya dipermudahkan
dan diberi petunjuk oleh-NYA..

perihal praktikum??
stakat ni brjalan dengan baek..
pesan mksdare ku..bersosial la ngn cekgu2 kt skola..
alhamdulillah smuanya aku da baek..
cekgu laki2 ngn brmain ping pong
cekgu pmpuan ngn sembang rancak+ngumpat..
(biasa la pmpuan kan..haha~!)
=)
smoga semuanya berjalan ngn lancar..

terakhir..mohon kwan2 yg mbca post ni..
doakan kesihatn yg baek ntuk ayh n atuk aku..
both msuk hospital ari ni..
hurm..agk sedih..=(

smoga semuanya dirahmati-NYA..
"mati jasad kerana tiada roh,mati roh kerana tiada ilmu,
mati ilmu kerana tiada amal, mati amal kerana tiada ikhlas"
ikhlas la dlm setiap perbuatan kite..
BARAKALLAH!


Friday, February 25, 2011

dikala bosan

HARI MINGGU

mesti terfikirkan xtvt2 yg menarik..
bpeleseran brsama teman2 d kota2 raya..
mbeli belah baju2 baru n mcam2..
mlancong ke dstinasi mnarik..
makan mknn yg sedap2..

tapi aku dgn bgaya n cool..
duduk mghdap laptop n tperap d umh..
sungguh khidupan aku trase kesunyian..

bile da sunyi + bosan
bermulalah babak kesedihan di kotak hati
detik2 kriangan n ruang2 kgembiraan mmenuhi pmikiran
nafsu mula bergelora mahu mlakukan ssuatu..
bayangan rakan2 rapat tlintas sbg teman pemecah kesunyian
namun semuanya berlalu pergi spt kabus..
semunya bizi ngn kerja n dating..
hurm..
aku?

aku berhenti bfikir
tenang untuk mencari satu perkataan..
perkataan yg boleh mghidupkan suasana ini..
aku xmahu dpengaruhi emosi..
aku mahu menaklukinya!
akhirnya..
muncul satu perkataan..
MASYAALLAH!

aku termenung..
menarik nafas panjang..
keadaan aku sbnrnye tidak tnteram..
2,3 ari ni aku trase aku byk bsalah..
oleh disebabkan itu..
aku mrasakan perkataan itu tlalu hampir dgn ku..
aku slalu bermimpi akannya..
aku nampak bayanganku di msa hdpan..
aku nmpak apa sbnrnya cita2 hatiku..
sebelum mgecapi perkataan itu..
walaupun ia hanya bayang2 yg tidak nyata..
aku sgt2 menunggu saat2 itu YA ALLAH..
kau zahirkan bayangan2 itu YA ALLAH S.W.T..
tunjukkanlah aku lorong2 utk melaluinya..
pimpinlah daku menapak kearahnya..
bekalkan rahmatMU di setiap langkahku..
setiap daya adalah atas kerana kebenaranMU..
stiap air mataku mnitis krn takot padaMU..
setiap rintihan ku adalah kerana sifat hambaku..
yg begitu kerdil di sisiMU..
=("

perkataan itu mbuatkan stiap org xterkata..
perkataan itu mbuatkan rmai org mnangis..
perkataan itu mlembutkn hati seseorg yg keras..
perkataan itu juga menguji keimanan & keredhaan..
perkataan itu juga mbuatkan seseorg itu takot..
sgt2 takot..
takot kpd kegelapan..
takot kepada kejadian asal usul..
pencipta alam dan nusantara..
pencipta yang Maha Satu..
YA ALLAH S.W.T!!
apakah itu kematian?

"KEMATIAN"
ya..itulah perkataannya..

"kematianku' adalah mnurut ketetapanMU..
"kematianku" adalah pasti..
YA RABB.."matikanlah" aku dalam iman..
tempatkan daku dlm klangan golongan yg beriman..
"YA ALLAH..PERLIHARAKANLAH IMAN KU..
KU MEMOHON KEPADAMU.."

terubat skit kesunyian ini..
smbil layan lagu Open Your Eyes-M.Zain

Wednesday, February 23, 2011

dimana iman kte?

kadang2 kite tlupa..
telalai..
ter + mcam2 lah yg xelok kn..
sbb kte ni mnusia yg xpernah lekang dek godaan syaitan..
MOHON MAAF KPD RAKAN2 ATS SALAH SILAPKU..
tpi prnh ke tfkir..?

cube fikir ni..

stiap kali kte bgun dari tdo..ade ke?

"alamak..tlupe nk baca doa bgun tdo dlu"
"masyallah!!da lwat smbhyg suboh"
"aii..kena kejut kwan2 yg laen solt sbuh ni..klau x,bdosa plak aku"
"hurm..xsempat nk pgi surau.."
"myesal plak tdo pas smbhyg..klau bca al-quran xpe"
"klau bgun awal skit..leh bthajud..haish.."
"aduii..esk msti kena tdo awal..klau x,xsuboh la aku.."

so,ade ke prnh tfkir cmni?
haa..
then, smbil2 bsiap nk pegi klas tu kan..ade ke?

"alamak..tlupe nk bca doa msuk tndas"
"gosok gigi ni klau pkai kayu sugi lagi bgus"
"ni aku mndi..ade niat ntuk kbaikan x?"
"ni klau ambk air smbhyg sje2..dpat bddari.."
"hrap2 aku dpat jga wuduk aku ni lame2."
"kalau puasa ari ni bgus jgk..xmkn lgi ni"
"duk dpan cermin comey doh..cmne doa tgok cermin eh??

so..memg byk bnda yg kte kna fkirkan..
mcam2 yg berkaitan ngn dri kte..
scra lgsung @ x lgsung..
aku prnh dgar ustaz ckap..
apbila kte tfkir spt bermuhasabah dri pda stiap msa..
itu bmkna iman kte masih tebal di dada
ia masih mgingatkan kte akan kekuasaaNYA..
tpi jgn skadar bermuhasabah sahaja..
kenalah perlu dengan amalan@prktikalnya skali..
sbnrnya teramat la byk persoalan yg menjengah pmkiran kte..
kdg2..smpai trase sebak..
sbb tlalu byk bfikir akn pbezaan ;-
zman RASULALLAH S.A.W ngn zman skrg..
zmn skrg n crite bkenaan zman akhir zaman..

di mnakah kte sebanarnya?

wallahualam..
tpi tllu byk tanda2 kiamat kecil sudah ada..
malah..
kematian itu sbenarnya lagi hmpir dgn kite..
jdi..
same2 la bmuhasabah diri kwan2..
adkah iman kte snipis bawang?
atau stebal lpisan otmosfera??
haa..fkir2 sdri..
byk2 bzkir..bmunajat..berdoa..
biar kte same2 diredhaiNYA..
BARAKALLAH!!

"smoga aku mndpat istri spt ini..aminn YA ALLAH S.W.T"

Sunday, February 13, 2011

al-habib Umar Al-Haddad

*kisah aku petik dari sebuah blog dgn niat utk bkongsi

daripada al-Habib Umar..kisah yang

menyedarkan aku yang jahil..(T_T)

al-'Allamah as-Sayyid al-Habib Umar ibn Hafiz



Daripada al-Habib Umar (yang bermaksud) :
"telah datang seorang lelaki kepada Imam Abdullah bin Alawi al-Haddad,
di mana ketiga-tiga jari lelaki itu seakan-akan terbakar
akibat menulis sesuatu yang dimurkai Allah S.W.T..
namun selepas beberapa ketika mengikuti Imam Abdullah bin Alawi al-Haddad,
lelaki itu telah berkata :
"tiada faedah pun aku bertemu dengannya (Imam Abdullah bin Alawi al-Haddad)"

al-Habib Umar menyambung kisahnya (yang bermaksud) :
"kemudian, lelaki itu telah termimpi, di mana di dalam mimpi itu,
dia telah kembali kepada Allah S.W.T, dia dimasukkan ke dalam kubur..
kemudian dia telah didatangi dua Malaikat yang seakan-akan mahu menghetamnya,
mahu menengkingnya.."

al-Habib Umar meneruskan kisahnya (yang bermaksud) :
"lalu dirinya berkata diketika itu : "apa akan jadi pada aku nanti??
aku akan dihentam teruk ni, aduh, seksanya"..namun,
belum sempat dua malaikat itu berbuat apa-apa kepada dia,
Imam Abdullah bin Alawi al-Haddad telah datang di dalam mimpinya,
lalu berkata kepada dua malaikat itu :
"jangan engkau apa-apakan dia, sesungguhnya dia telah bertaubat kepada Allah,
dia telah berada di dalam majlis ilmuku"..lalu, selamatlah dia dari dua malaikat itu,
dan diketika itu juga, dia tersedar dari mimpinya.. "

al-Habib Umar meneruskan kisahnya (yang bermaksud) :
"apabila tersedar dari mimpinya, lalu lelaki itu berkata :
"rupa-rupanya ada faedah aku bertemu dan
bersama dengan Imam Abdullah bin Alawi al-Haddad"..
kemudian, dia telah menghadiri majlis ilmu Imam Abdullah bin Alawi al-Haddad.."

al-Habib Umar meneruskan kisahnya (yang bermaksud) :
"selesai sahaja majlis Ilmu Imam Abdullah bin Alawi al-Haddad,
Imam Abdullah bin Alawi al-Haddad akan bersalaman dengan ahli majlisnya,
dan apabila tiba pada lelaki itu, dia lalu bersalam dan berkata kepada lelaki itu :
"sesungguhnya mimpimu itu adalah benar"..
terkejut lelaki itu, dan bermula pada hari itu,
dia bertaubat dengan bersungguh-sungguh dan
menghadiri majlis ilmu Imam Abdullah bin Alawi al-Haddad"

astaghfirullah..(T_T) bagaimanakah aku yang jahil ini?

"ya Allah, tempatkanlah aku di dalam golongan yang sentiasa menuntut ilmu Iman
dan Islam, terutama golongan para ulama' Ahlus Sunnah Wal Jamaah"..amin..

Rasulullah S.A.W bersabda (yang bermaksud) :
"Barangsiapa yang mati di dalam keadaan menuntut ilmu
untuk menghidupkan agama Islam,
maka dia berada di dalam Syurga Allah kelak satu darjat dengan para nabi"

subhanallah, Alhamdulillah, Allahuakbar..(T_T)

maka, hargailah para Imam, para ulama' Ahlus Sunnah Wal Jamaah
yang masih ada di hadapan kita, insya Allah,
adanya barakah dan rahmat dari Allah di situ, amin ya rabbil alamin..(T_T)

Wednesday, February 9, 2011

Hijrah diri



Di keheningan fajar ini, aku rasakan seluruh tubuh dan jiwaku berada dalam situasi yang damai dan menenangkan. Selama ini tidak pernah sekelumitpun ku rasakan perasaan seindah ini.

Terima kasih Allah, kerana Engkau masih memberi ruang kepada hambaMu yang sangat hina ini untuk menikmati perasaan ini. Saat inilah baru aku tersedar bahawa diriku ini sangat mencintai dan merinduiMu.

Saat ini baru ku rasakan betapa nikmat dan manisnya cinta dan rindu kepadaMu. Baru kini ku merasakan hebatnya kuasa cinta ini, Ya Allah.

Syukur padaMu ya Allah kerana Engkau telah memilih diri ini untuk menerima hidayah dan cintaMu. Sesungguhnya aku benar-benar menyedari betapa hinanya aku pada pandanganMu.

Betapa dosaku maha luas meliputi ruang langit dan bumi. Kosongnya amalanku ini untukku persembahkan kepadaMu nanti. Terlalu banyak sifat mazmumah dalam diriku sehinggakan tidak mampu ku perhitungkan lagi. Kerasnya hatiku sehingga hidayahMu sukar untukku menerimanya. Ku tahu tiada nilaianku di sisiMu, ya Allah.


Namun sesungguhnya, Engkau Maha Pengasih ya Allah. Engkau masih memberi peluang kepada diriku ini untuk melakukan transformasi diri. RahmatMu maha luas ya Allah. Syukur yang tidak terhingga ku panjatkan kepadaMu.

Di kesunyian fajar ini, air mataku laju menuruni terataknya membasahi sejadahku lagi. Kesilapan lampau terbayang-bayang mengisi ruang ingatan satu persatu. Episod silam membawaku ke lembah kehinaan yang membuatkan aku digelumangi debu-debu dosa.

Betapa menyesalnya aku ya Allah. Kenapa selama ini aku leka dan lalai? Kenapa selama ini hatiku buta ya Allah. Terlalu banyak masa yang telah aku persia-siakan. Selama ini aku mempermainkan taubat kepadaMu ya Allah. Selama ini ibadatku bukanlah untukMu ya Allah, tetapi kerana sifat menunjuk-nunjuk dan riak yang hadir dalam diriku. Aku terlalu menyesal ya Allah.

Aku pohon kepadaMu ya Allah, kurniakanlah kepadaku kekuatan untuk melakukan hijrah ini. Aku ingin berhijrah ya Allah, hijrah keranaMu. Bukanlah hijrah kerana manusia, bukan juga hijrah untuk mendapatkan dunia tapi hijrah yang sebenar-benarnya.

Aku ingin berhijrah untuk mendapatkan cinta dan redhaMu. Sambutlah cinta dan rinduku ini ya Allah. Akan ku tatang hidayahMu ini dengan ilmu. Ilmu yang akan aku manfaatkan untuk memperbaiki hati dan diriku, yang dapat memberi cahaya kepada jiwa dan hidupku.

Ilmu yang akan aku persembahkan untukMu adalah ilmu yang akan membawa diriku menuju cintaMu. Ilmu yang dapat menjadikan hatiku ini lembut dan syahdu. Ilmu yang dapat mengubah seluruh kehidupanku. Kurniakanlah kepadaku ilmu yang dapat membuat diriku semakin mencintaiMu ya Allah.

Semoga kita digolongkan dalam golongan manusia yang dipilih Allah untuk menerima hidayahNya. Betapa bertuahnya kita seandainya dipilih. Membuktikan betapa luasnya rahmat dan kasih sayang Allah. Lihatlah betapa kerdilnya kita di muka bumi ini, tetapi sayangnya dalam kalangan kita masih ada manusia yang sombong.

Marilah kita sama-sama melakukan hijrah diri. Hijrah yang dapat mengubah hati dan jiwa kita. Hijrah yang dapat meruntuhkan keegoan dan sikap takbur manusia . Hijrah yang dapat meruntuhkan hati dan jiwa yang keras. Hijrah yang memberi kesedaran kepada kita bahawa segala yang kita lakukan di dunia ini adalah semata-mata untuk mendapatkan cinta dan redha Allah.

Lakukanlah hijrah diri ini ketika kita masih mampu melakukan amal ibadat. Lakukan hijrah tatkala Allah memberi kelapangan masa dan kesihatan kepada kita. Lakukan hijrah diri ini ketika diri masih diberi peluang. Lakukan hijrah diri ketika diri masih muda. Lakukan hijrah diri ini tatkala nyawa kita masih belum sampai di halkum. Kelak, jika hijrah diri ini tidak disambut, kitalah manusia yang paling rugi dan paling malang di dunia dan di akhirat. Marilah kita berhijrah bersama-sama.

* semoga kita sentiasa dalam golongan yang beriman..aminn!
BARAKKKAH!!

Saturday, February 5, 2011

2nd trip 2 PEKAN


~PEKAN~

panggilan ibu angkat ku brkenaan perkahwinan Kak long
telah mgerakkan aku ke PEKAN ntuk kali keduanya.
Stelah 2 taun BAkTISISWA Jpp DULu2..
wlaupun pda mulanya agk rsau gle sbb elaun x
msuk agi+kereta wat hal time2 tu..
pjlanan hampir2 dibtalkan..
namun dgn kehendakNYA yang tidak dpt ditidakkan jika Jadi kataNYA..
maka bergeraklah kami ke PEKAN..
ats alsan mlunaskan janji kami dahulu ntuk dtg mnolong mak angkat kami..
aku bersama zaqwan,mahir n macha mredah laluan slame 5 jam..

KL -> K.PILAH -> JEMPOL -> MUADZAM -> ROMPIN -> PEKAN

dsebabkan x pernah llu jlan muadzam yg dktahui sbg jlan DALAM..
So,aku try la lalu ikut situ..ntuk kenal2 laluan baru bgi aku tp da lame sbnrnye..
kami ikut highway sremban n exit senawang n then straight mnuju ke rompin..
Perkara AJaib??
TAT aku memg berhntu kot..
tgkap sbelah pmndu yg xhdup slame staun lepas tbe2 hdup dgn sukses!
apabila aircond mati..tgkap bley pakai..
apabila tgkap xley pkai..aircond plak hdup..
xlame pastu,ujan..2,3 kali gak cmtu..
mgkin pjlanan dirahmatii..
ALHAMDULILLAH..

haa..
mse otw smpai kt maudzam..
ade la sorg mat rempit ni..
pintas ikut kiri krete aku..perghh..
bkn maen lajuuu..
n duk dpan ktaorg..ngan gaya mcm spiderman pun adaaa!
tpi yg pliknya kn..apabila direnung lame2 dari kte aku..
nmpak mcam pkai helmet tbalik je die ni..
aihh...biaq betoi mat rempit ni..sewel ke ape..?
aku pun pintas la dia atas pmntaan dak2 ni..
zapp!!skali tgok..
x percaya ko..atok umo 7o-an kot!!!!!!
~hahahahahahahh~
pkai helmmet tbalik..muke da bkedut2..
masyaallah..
cmne laa bley jadi cmtu kn..
pgaruh mat rempit ni bkn kt bdk2 je rupenya.!
~haha~

xlah serupa gini..tp kt kg die..sape tau kn?haha~

akhirnya sampai la ke PEKAN dlam pkul 9 mlam.
mse tu org tgh KAROKE!
ktaorg jmpe ngn mak,abah n lepak ngn Bapak(Cg Rabuan)
pnye la lpak2 smpai pkul 1.30 paagi.
mata da mcam vampire kot..ngntok amat..
pada majlis kenduri keesokan harinya.
smua bjlan lancar..
kami tlong2 pd sbelah paginya.
smpai x sempat nk amek gambar ngn pgntin..
p2,lepas zohor..kami bgerak ke kuantan..
kbtulan bukak radio pahang..
DJ tu ckap ade pesta Punggal kt pntai teluk chmpedak..
haaa~ape agi..zasss trus ke sana..
mmg meriah..
pesta nya ialah masak beras+susu di dalam bekas tnah liat..
sbnrnya ntuk kaum INDIA tp ade jgk org mlayu join..
1 MALAYSIA la ktakan..
so,ktaorg pun tlong la..
tlong wt sibuk je..
hahahaha~
camni la lbey kurg rupe pesta tu..

Pesta Punggal yg mriah d pntai teluk chempedak
nanges2 kena asap oiiii!!!

Pantai Teluk Chempedak pun memg lawa..
mse tu musim angin monsun cina selatan..
ombak tu toksah ckap la..gedebom2 mbdai pntai...

santai di teluk chempedak

di laluan pejalan kaki d sisi bukit tpi pntai

mrenung keindahan ciptaan NYA

Pastu..
keesokan harinya..
ktaorg balik ke TERENGGANU kesygnku..
btolak pkul 10 pagi..
sempat salam ngn mak angkt..
insyaallah dberikan ruang n masa agi..
akn smpai agi ke sana.
=)
otw blik..
sempat singgah kt satu agi pantai..
xingt la pntai ape name die..=p
tp just tgok gmbr ni..=)

angin sepoi2..besh gle..

ade nmpak cam tsunami x?bhye2..

pntai kt ngn kuala abang

akhirnya sampai ke GANU..
ape yg aku dpat drpd trip ni..
aku tringat kate tok4 (tok pghulu) kwasan tu..
biar la hbungan kuarga angkt ni bkekalan..
bkn mse program ari tu je..
alhamdulillah stakat ni hbungan tu msih agi..=)
insyaallah SEM ni target ke PERLIS n P.PINANG plak..
moga2 dpat mgenal tmpat org lagi..
di samping mlihat keindahanNYA..
aminn
BARAKALLAH~!

Wednesday, January 26, 2011

letiy

Teringat aku mse kecik2..

mse skolah rndah agi..

aku memg aktif gle..

byk maen2 la + dlm ujan skalipun..

tpi yg aku tringt apbila aku tsgt letih@demam..

aku xgtau kt mak@ayah aku..

tp

aku akn duk kt blik..

yakni atas katil la..

bkelubung d dlam slimut..

biasanya pas mandi@solat..

xmkn mlam la..

p2,msti mak aku dtg..

sbb pelik aku xmkn n xdgar suara aku..

pastu..

rase kt dahi aku pnas ke x..

n bgi mkan ubat..

p2,tnye nk mkn ape..

kfc pun grenti dpat la time tu..

~haha~

concernnya mak kte kn..

tgkap sayu la plak..

haishH!

Ya Allah..

aku sgt rindu mak n ayahku..

skang ni trase ltih gle n mcm nk dmam je..

tpi klau duk bkelbung dlm slimut..

xde sape nk dtg jnguk pun..

sediy siot..

~hahaha~

esok plak LARIAN MESRA

1 MALAYSIA anjuran 5 PISMP.

aku just jdi ahli senamrobik pagi tu..

tp letih bkn maen noh..

baru aku tau senamrobik ni letih..

~haha~

sbb tiap2 ari bpeluh 3 baldi "at least"..

memg sem ni PJ mAjor aku pon!!

~HAHAHAHA~

tp wat keje kena ikhlas..

so,layann suda..

n senyum sokmo!!

thankx la kt geng2 senamrobik!

sbb bgi full comitment..

xcept aku je yg loqlak..

~hahaha~

=)

perhaps everything gonna finish fast!!

with success too!!

n ble tgkap sayu bley dgar lagu ni ye rakan2..

so,jom layan..

=)

video
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...